Wednesday 4 January 2012

Sambutan Tahun Baru 2012 ‘First Class’!


Berakhir sudah tahun 2011 yang mana dalam tahun ini banyak kenangan-kenangan suka duka, pahit manis dan mehnah tribulasi yang berlaku dalam kehidupan setiap daripada kita. Kejayaan kita sehingga dapat hidup hingga ke hari ini bukanlah bergantung kepada multivitamin atau minerals supplement yang di ambil setiap hari, atau senaman yang berterusan setiap masa, tetapi kejayaan sebenar sehingga dapat hidup ke hari ini adalah berpunca dari keizinan Allah SWT. Tanpa keizinan Allah SWT mana mungkin kita akan merasa nikmat hidup di dunia sehingga hari ini.

Kini melangkah ke tahun 2012. Tahun yang penuh dengan ketakutan oleh sebilangan masyarakat dunia terutama golongan yang percaya dengan teori kaum Mayan yang mengatakan akan berlaku ‘ends of world’ pada Disember ini. Namun benarkah teori itu benar atau sebuah bentuk konspirasi, bukan tajuk perbincangan dalam artikel saya ini. Tapi apa yang saya ingin bawakan ialah sambutan tahun baru yang cukup bermakna sepanjang 23 tahun kehidupan saya di dunia ini.


Tahun ini saya menyambut tahun baru dengan seorang sahabat karib, sahabat daripada kecil, sahabat yang tidak ada tolok bandingnya di dunia ini yang sama-sama di alam pendidikan, bersusah bersenang dan kini beliau seorang engineer berjaya. Kebetulan beliau berada di Shah Alam untuk beberapa minggu dan saya mengambil kesempatan ini untuk berjumpa dengannya. Alhamdulillah waktunya kena dengan tahun baru dan kami bersama-sama meraikannya di Dataran Kemerdekaan Shah Alam.

Apa yang mengejutkan kami ialah dengan sambutan tahun baru yang tidak pernah kami rasai dengan sebuah bentuk sambutan yang penuh dengan ‘saqofah adyan’. Mengapa saya berkata begitu kerana saya tidak melihat seorangpun wanita yang beragama Islam yang tidak bertudung ada di dalam kawasan dataran itu dan adapun yang kelihatan cuba untuk masuk kedalam kawasan itu dalam keadaan yang agak menjolok mata tapi keluar serta merta. Bukan dihalau atau bukan ditegur, tapi mungkin sebab perasaan malu melanda dirinya.

Sambutan kali ini diserikan dengan orang-orang yang hebat daripada industri muzik tanah air seperti Akhil Hayy, Sham Kamikaze dan Shahir. Dan insan fenomena kini dan selamanya Ustaz Azhar Idrus yang digandingkan dengan Zizan Raja Lawak. Saya tidak menyangka Zizan hadir dalam majlis Ilmu begini apatah lagi bersama-sama dengan Ustaz Azhar Idrus dalam mana namanya masih disebut-sebut seperti apa yang berlaku di dalam filem ‘Hantu Bonceng’. Namun keberanian dan iltizam beliau untuk hadir itu memberikan satu respect yang tinggi masyarakat kepada beliau dengan harapan beliau mampu mengislahkan diri kearah yang lebih baik. InsyaAllah.


Lima minit sebelum detik 12 malam, seramai 80 ribu orang yangberada di Shah Alam tersebut diminta oleh pengerusi majlis untuk duduk bermuhasabah diri dan mengingat kembali epilog-epilog yang berlaku dalam 2011. Kemudian setelah detik 12 malam, alunan Asma’ Ul-Husna dinyanyikan beramai-ramai oleh seluruh yang hadir dan setelah itu bacaan doa oleh Ustaz Azhar Idrus dan kemudian laungan takbir sebanyak tiga kali. Begitu mudah sambutan ini. Tanpa ada nyanyian laro, tanpa ada bunga api dan sebagainya, digantikan dengan satu bentuk sambutan yang lebih bagus di sisi Allah SWT. Inilah sambutan ‘first class’. Semoga Allah SWT memberikan hidayah kepada seluruh alam. Amin.

p/s: menyambut tahun baru juga bersama Ust Faisal dan keluarga di Shah Alam..hehe 

No comments:

Post a Comment