Sunday 8 January 2012

Matlamat Sukarelawan Al-Falah dan Kejayaan Perlaksanaan Objektif


Sukarelawan Al-Falah, Yadim ialah sebuah pasukan beruniform yang berorientasikan kebajikan, keagamaan, disiplin dan kesedaran kepada perjuangan untuk agama, bangsa dan negara. Anggotanya terdiri daripada pelbagai peringkat masyarakat yang berumur 15 tahun ke atas. Demi meningkatkan daya kepimpinan, kemahiran, kecerdasan, daya tahan fizikal dan mental serta kefahaman mengenai ketamadunan Islam, para anggotanya diberi latihan dan galakkan berdedikasi dan sentiasa bersiap sedia untuk memberi khidmat kepada agama dan kemanusiaan. Para peserta diberikan motivasi dan galakan supaya menjalankan kerja-kerja kebajikan dari semasa ke semasa. Dari segi kesedaran perjuangan bangsa, mereka dilatih dengan kesedaran dan kemahiran untuk membina jatidiri sebagai khairu ummah.

Objektif Sukarelawan Al-Falah ialah bermatlamatkan membina generasi yang berpegang teguh kepada agama, berdisiplin dan bertanggungjawab, bergiat dalam lapangan dalam memberikan faedah kepada masyarakat, menjadi pemangkin dalam pembangunan Negara kearah mencapat matlamat 2020, bergiat dalam lapangan ilmu pengetahuan dan memperjuang dan memartabatkan bangsa.


Pada Noverber yang lalu, sukarelawan Al-Falah yang juga terdiri daripada pelajar-pelajar Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan Tahun Tiga, Fakulti Pengajian Islam telah turun kelapangan iaitu di Kampung Kuala Betis, Gua Musang selama 8 hari untuk melakukan aktiviti sukarelawan. Antara lain tujuan adalah untuk mengkaji aktiviti dan program yang dilaksanakan oleh sukarelawan dan seterusnya menganalisis keberkesanan aktiviti yang dilaksanakan oleh sukarelawan Al-Falah.

Dalam analisis yang telah dibuat menunjukkan beberapa persoalan dan keputusan hasil daripada soal selidik yang telah dilaksanakan. Antaranya ialah Respondan bersetuju dengan keberkesanan program kursus sukarelawan dakwah yang dijalankan iaitu sebanyak 91.67 peratus. Seramai 42 orang respondan bersetuju dengan program sukarelawan meningkatkan pengetahuan dalam aspek kepimpinan sukarelawan. Ini kerana dengan adanya program-program yang dilaksanakan oleh sukarelawan adalah bersifat ‘soft skill’ dan sentiasa memerlukan kepada interaksi dua hala. Kebanyakkan daripada sukarelawan adalah mereka yang aktif dalam berpersatuan dan biasa dengan program-program yang dianjurkan oleh mereka sendiri. Manakala seorang tidak bersetuju kerana tidak yakin bahawa program sukarelawan mampu mendatangkan manfaat apa-apa kerana tidak pernah menyertai program-program yang dilaksanakan oleh Universiti.


Respondan juga bersetuju dengan program ziarah akan meningkatkan keyakinan responden ketika berhadapan dengan masyarakat iaitu sebanyak 98.33 peratus. Majoriti respondan bersetuju dengan program ziarah yang dilaksanakan mampu meningkatkan keyakinan responden ketika berhadapan dengan masyarakat. Respondan yang melibatkan diri dalam sukarelawan ini mempunyai minat yang tinggi untuk menimba ilmu. Mereka lebih suka program yang bersifat interaksi kerana membolehkan mereka bertukar-tukar pendapat apatah lagi kebudayaan yang berbeza. Manakala terdapat segelintir yang berpendapat bahawa ziarah tidak memberikan apa-apa kerana mereka tidak tahu peranan ziarah yang boleh meningkatkan keyakinan respondan dalam berhadapan dengan masyarakat.

Responden secara umum bersetuju dengan pernyataan yang diajukan oleh penyelidik tentang aktiviti gotong-royong membersihkan kawasan kampung dapat memupuk semangat sukarela sebanyak 68.33 peratus. Peratus responden yang bersetuju  kerana sikap bekerjasama penduduk kampung dapat  melahirkan semangat kesukarelawanan pada diri responden. Selain itu  ia juga dapat meringankan beban antara satu sama lain. Peratus responden yang tidak pasti pula kerana tidak mengambil berat tentang sikap kerjasama dan semangat kerja berpasukan. Peratus tidak setuju sedikit kerana responden tidak menyertai aktiviti gotong-royong yang di jalankan.

Berdasarkan kepada kajian terhadap respondan berkaitan keberkesanan dan kejayaan cita-cita dalam penubuhan Sukarelawan Al-Falah oleh Yadim, jelas menunjukkan bahawa penglibatan Mahasiswa terutama dalam aktiviti yang melibatkan sukarelawan menampakkan keberhasilan. Sukarelawan tampak lebih berkeyakinan dilapangan dan ini sejajar dengan matlamat penubuhan Al-Falah sejajar dengan keperluan untuk membentuk khairu ummah.

p/s: Sukarelawan Al-Falah sentiasa bersedia dalam misi membangun masyarakat kearah Malaysia Al-Munawwarah..Tazkir!!

1 comment: