Friday 6 January 2012

Kepentingan Dakwah Masakini


Sahsiah atau secara umumnya adalah akhlak adalah definasi kepada persenolia yang mana secara ringkasnya dapat dibahagikan kepada dua iaitu akhlak terpuji dan akhlak yang tercela. Antara sifat-sifat akhlak terpuji dalam konteks dakwah ialah taubat, takut kepada Allah SWT, sabra, tawakal dan sifat-sifat mahmudah yang lain. Manakala sifat-sifat akhlak tercela yang perlu dihindarkan adalah seperti marah, tamak, bercakap yang sia-sia, cinta kepada dunia dan sifat-sifat mazmumah yang lain.

Seseorang yang berjaya menahan nafsunya sebenarnya adalah orang yang mempunyai kekuatan dalam dirinya. Rasulullah SAW pernah menasihati sahabatnya agar tidak cepat marah (Hadis Riwayat Bukhari). Seseorang Muslim yang sebenar tidaklah marah tetapi mudah redha dengan ketentuan Allah. Pada hari ini misalannya, soal cabar mencabar berlaku dalam politik di Malaysia, perkara yang terbaik yang perlu dilakukan dalam memahami konteks sahsiah ini adalah perlu rasional dan tidak mudah melenting. Ini kerana seseorang yang marah tidak akan dapat membantu dalam membuat keputusan yang jitu.


Kebersihan jiwa boleh mendorong seseorang manusia menghambakan diri kepada Allah dengan ikhlas, beribadat, mengerjakan solat, berpuasa, dan sebagainya. Individu muslim hendaklah memelihara jiwanya daripada sifat dendam dan dengki. Kebersihan jiwa adalah satu ciri peribadi muslim yang mendatangkan kebaikkan pada dirinya di dunia dan di akhirat. Seseorang muslim hatinya tidak akan terikat dalam melakukan perbuatan yang boleh mendatangkan kerosakkan pada dirinya sendiri. Walaubagaimanapun, Rasulullah SAW melarang umatnya melakukan ibadat sehingga memudaratkan kesihatan, sebaliknya Rasulullah SAW menyeru manusia supaya beristiqamah dalam beribadat.

Islam sebagai ‘ways of life’ telah mengariskan banyak kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk mendapatkan sahsiah yang unggul. Antaranya adalah melalui usaha individu dan usaha masyarakat. Islam juga secara fokusnya lagi telah membahagikan disiplin ajaran Islam itu kepada tiga cabang yang besar iaitu Tauhid, Ibadah dan Akhlak. Bahagian Tauhid memberikan pengetahuan dan penghayatan seseorang berkaitan dengan Rukun Iman. Sebagai contoh Rukun Iman yang pertama adalah percaya kepada Allah SWT. Apabila individu yakin bahawa Allah SWT melihat apa yang dikerjakan oleh kita, maka kita akan berhati-hati supaya tidak melanggar perintah dan larangan Allah SWT.

Seterusnya adalah bahagian Ibadah yang mana tediri daripada ibadah itu sendiri, muamalat, jinayat, munakahat dan khilafat. Bahagian ini adalah melibatkan perkara-perkara yang berlaku dalam kitaran hidup seseorang. Panduan yang jelas diberikan termaktub dalam Al-Quran dan Al-Hadith yang menyeru manusia supaya melaksanakan sesuatu mengikut syariat yang telah digariskan oleh Allah SWT. Sebagai contoh dalam muamalat, seseorang individu muslim wajib mempelajari selok belok kerjayanya samada dalam bidang jual beli (muamalat) ataupun bidang lain seumpamanya. Ini penting kepada individu supaya dalam kerjayanya dia tidak melakukan perkara-perkara yang boleh mendatang murka Allah SWT seperti memakan riba, rasuah, menipu dan sebagainya.

Dalam konteks alam perkahwinan pula, kursus-kursus perkahwinan diberikan kepada pasangan-pasangan yang bakal mendirikan rumah tangga dengan tujuan memberikan pendedahan kepada bakal suami dan bakal isteri supaya dapat melaksanakan tangungjawab dengan sebaik mungkin. Namun begitu, menghadiri kursus tersebut tidak memadai kerana perkara-perkara yang perlu dikaji dan didalami terlalu banyak terutama dalam bab nikah kawin ataupun Munakahat. Jika mereka berjaya mendalami ilmu munakahat ini dengan sebaiknya, maka mereka lebih jelas dan berkayakinan dalam melaksanakan tangungjawab dalam rumah tangga.

Bidang seterusnya dalam ajaran Islam yang dapat disebutkan disini adalah tentang akhlak. Seseorang yang mempunyai akhlak yang baik dan sempurna adalah seorang muslim yang sejati. Seseorang muslim yang bertanggungjawab akan berusaha supaya memperoleh akhlak yang terpuji dan megelakkan akhlak yang tercela. Seseorang jiran juga mempunyai peranan dalam sola akhlak ini terhadap jiranya yang lain. Sebagai contoh, jika ada jiran-jiran yang melakukan gejara-gejara yang tidak baik seperti bersekedudukan, mengambil dadah dan sebagainya perlulah dinasihati supaya meninggalkan amalan tersebut. Mereka perlu bekerjasama dan berbincangmencari jalan penyelesaian. Hubungan yang erat antara jiran akan mendatangkan banyak manfaat apatah lagi jika sampai kita menganggap tanggungjawab mendidik anak jiran adalah seperti mendidik anak sendiri.


Dalam konteks pemerintahan pula, seseorang kadi yang dilantik mempunyai peranan untuk memberi nasihat serta tunjuk ajar yang berkaitan kemulian akhlak. Seseorang kadi lazimnya menjadi tempat rujukkan ramai pihak terutamanya bab perkahwinan, penceraian dan kekeluargaan. Suami isteri yang mempunyai masalah boleh terus berhubung dengan kadi dan meminta nasihatnya. Dengan itu, kadi boleh memainkan peranannya yang penting dalam menyelesaikan kekusutan yang berlaku dalam masyarakat.

Oleh itu jelas bagi kita bahawa soal sahsiah tidak boleh dianggap picisan oleh semua individu yang bersyiarkan Islam. tanggungjawab sebagai muslim akan menjadi indah jika tanggungjawab itu dapat dilaksanakan dengan sebaiknya. Rasulullah SAW hadir dalam umatnya tidak lain dan tidak bukan adalah membaiki akhlak dan seluruh umat Islam perlu mengambil positif perkara ini. Janglah menganggap enteng soal sahsiah kerana balasan yang buruk pasti menimpa kepada orang yang menzalimi dirinya sendiri.

p/s: buat sedikit skema jawapan untuk sahabat-sahabat JPDK modul Pengurusan subjek Persenolia..semoga dapat membantu..;)

No comments:

Post a Comment