Sahsiah
atau secara umumnya adalah akhlak
adalah definasi kepada persenolia yang mana secara ringkasnya dapat dibahagikan
kepada dua iaitu akhlak terpuji dan akhlak yang tercela. Antara sifat-sifat
akhlak terpuji dalam konteks dakwah ialah taubat, takut kepada Allah SWT,
sabra, tawakal dan sifat-sifat mahmudah yang lain. Manakala sifat-sifat akhlak
tercela yang perlu dihindarkan adalah seperti marah, tamak, bercakap yang
sia-sia, cinta kepada dunia dan sifat-sifat mazmumah yang lain.
Seseorang
yang berjaya menahan nafsunya
sebenarnya adalah orang yang mempunyai kekuatan dalam dirinya. Rasulullah SAW
pernah menasihati sahabatnya agar tidak cepat marah (Hadis Riwayat Bukhari).
Seseorang Muslim yang sebenar tidaklah marah tetapi mudah redha dengan
ketentuan Allah. Pada hari ini misalannya, soal cabar mencabar berlaku dalam
politik di Malaysia, perkara yang terbaik yang perlu dilakukan dalam memahami
konteks sahsiah ini adalah perlu rasional dan tidak mudah melenting. Ini kerana
seseorang yang marah tidak akan dapat membantu dalam membuat keputusan yang
jitu.
Kebersihan jiwa
boleh mendorong seseorang manusia menghambakan diri kepada Allah dengan ikhlas,
beribadat, mengerjakan solat, berpuasa, dan sebagainya. Individu muslim
hendaklah memelihara jiwanya daripada sifat dendam dan dengki. Kebersihan jiwa
adalah satu ciri peribadi muslim yang mendatangkan kebaikkan pada dirinya di
dunia dan di akhirat. Seseorang muslim hatinya tidak akan terikat dalam
melakukan perbuatan yang boleh mendatangkan kerosakkan pada dirinya sendiri.
Walaubagaimanapun, Rasulullah SAW melarang umatnya melakukan ibadat sehingga
memudaratkan kesihatan, sebaliknya Rasulullah SAW menyeru manusia supaya
beristiqamah dalam beribadat.
Islam
sebagai ‘ways of life’ telah
mengariskan banyak kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk mendapatkan sahsiah
yang unggul. Antaranya adalah melalui usaha individu dan usaha masyarakat.
Islam juga secara fokusnya lagi telah membahagikan disiplin ajaran Islam itu
kepada tiga cabang yang besar iaitu Tauhid, Ibadah dan Akhlak. Bahagian Tauhid
memberikan pengetahuan dan penghayatan seseorang berkaitan dengan Rukun Iman.
Sebagai contoh Rukun Iman yang pertama adalah percaya kepada Allah SWT. Apabila
individu yakin bahawa Allah SWT melihat apa yang dikerjakan oleh kita, maka
kita akan berhati-hati supaya tidak melanggar perintah dan larangan Allah SWT.
Seterusnya
adalah bahagian Ibadah yang mana
tediri daripada ibadah itu sendiri, muamalat, jinayat, munakahat dan khilafat.
Bahagian ini adalah melibatkan perkara-perkara yang berlaku dalam kitaran hidup
seseorang. Panduan yang jelas diberikan termaktub dalam Al-Quran dan Al-Hadith
yang menyeru manusia supaya melaksanakan sesuatu mengikut syariat yang telah digariskan
oleh Allah SWT. Sebagai contoh dalam muamalat, seseorang individu muslim wajib
mempelajari selok belok kerjayanya samada dalam bidang jual beli (muamalat)
ataupun bidang lain seumpamanya. Ini penting kepada individu supaya dalam
kerjayanya dia tidak melakukan perkara-perkara yang boleh mendatang murka Allah
SWT seperti memakan riba, rasuah, menipu dan sebagainya.
Dalam
konteks alam perkahwinan pula, kursus-kursus perkahwinan diberikan kepada
pasangan-pasangan yang bakal mendirikan rumah tangga dengan tujuan memberikan
pendedahan kepada bakal suami dan bakal isteri supaya dapat melaksanakan
tangungjawab dengan sebaik mungkin. Namun begitu, menghadiri kursus tersebut
tidak memadai kerana perkara-perkara yang perlu dikaji dan didalami terlalu
banyak terutama dalam bab nikah kawin ataupun Munakahat. Jika mereka berjaya
mendalami ilmu munakahat ini dengan sebaiknya, maka mereka lebih jelas dan
berkayakinan dalam melaksanakan tangungjawab dalam rumah tangga.
Bidang
seterusnya dalam ajaran Islam yang dapat disebutkan disini adalah tentang
akhlak. Seseorang yang mempunyai akhlak yang baik dan sempurna adalah seorang
muslim yang sejati. Seseorang muslim yang bertanggungjawab akan berusaha supaya
memperoleh akhlak yang terpuji dan megelakkan akhlak yang tercela. Seseorang
jiran juga mempunyai peranan dalam sola akhlak ini terhadap jiranya yang lain.
Sebagai contoh, jika ada jiran-jiran yang melakukan gejara-gejara yang tidak
baik seperti bersekedudukan, mengambil dadah dan sebagainya perlulah dinasihati
supaya meninggalkan amalan tersebut. Mereka perlu bekerjasama dan
berbincangmencari jalan penyelesaian. Hubungan yang erat antara jiran akan
mendatangkan banyak manfaat apatah lagi jika sampai kita menganggap
tanggungjawab mendidik anak jiran adalah seperti mendidik anak sendiri.
Dalam
konteks pemerintahan pula, seseorang
kadi yang dilantik mempunyai peranan untuk memberi nasihat serta tunjuk ajar
yang berkaitan kemulian akhlak. Seseorang kadi lazimnya menjadi tempat rujukkan
ramai pihak terutamanya bab perkahwinan, penceraian dan kekeluargaan. Suami
isteri yang mempunyai masalah boleh terus berhubung dengan kadi dan meminta
nasihatnya. Dengan itu, kadi boleh memainkan peranannya yang penting dalam
menyelesaikan kekusutan yang berlaku dalam masyarakat.
Oleh
itu jelas bagi kita bahawa soal sahsiah tidak boleh dianggap picisan oleh semua
individu yang bersyiarkan Islam. tanggungjawab sebagai muslim akan menjadi
indah jika tanggungjawab itu dapat dilaksanakan dengan sebaiknya. Rasulullah
SAW hadir dalam umatnya tidak lain dan tidak bukan adalah membaiki akhlak dan
seluruh umat Islam perlu mengambil positif perkara ini. Janglah menganggap
enteng soal sahsiah kerana balasan yang buruk pasti menimpa kepada orang yang
menzalimi dirinya sendiri.
p/s: buat sedikit skema jawapan untuk sahabat-sahabat JPDK modul Pengurusan subjek Persenolia..semoga dapat membantu..;)
No comments:
Post a Comment