Wednesday 4 January 2012

Terlalu Sedikit Da’ie Yang Benar-Benar Berasal Dari Labuan


Macam biasalah, aku seorang yang angkat tangan, takde orang lain dah..apa tak nyer, aku seorang saja orang Labuan. Ada gak perasaan dalam hati tak nak angkat, buatnya semua tengok aku, seganlah..tapi tak angkat tak jujur pulak..layan jerla labu.. Begitulah setiap kali yang berlaku kalau ada yang bertanya negeri asal nie..apa kurang sangat ker orang bijak pandai kat Labuan nie?

Orang kat Labuan nie tak ramai, pusing-pusingpun orang sama jer.. kalau tengok Bancian Penduduk Dan Perumahan Malaysia (Bancian 2010), Labuan mencatatkan bilangan penduduk kedua terendah selepas Putrajaya iaitu sebanyak 86908 penduduk, lebih sikit jer dari Putrajaya.. Dahla sedikit, penurunan kadar pertumbuhan penduduk dalam tempoh tahun ke tahun berlaku pulak tue..apa terbantut ke orang Labuan nie..hehe

Menjawablah aku persoalan demi persoalan yang berkaitan Labuan nie..kemana pergi orang-orang Labuan nie..apa sebab kadar pertumbuhan penduduk merosot.. Sebenarnya Labuan bagiku adalah sebuah tempat pelancongan yang tak berapa nak menjadi, tak tahu mana silapnya, salah pegawai penerangan pelancongan kot yang tak kreatif.. atau pantai Labuan yang tak secantik dulu.. Ok jer, teringat dulu balik sekolah jer mesti terjun pantai ngan kawan-kawan, sampai harinie budaya tue..huhu

Labuan sebuah pulau yang berstatus negeri, kereta import murah-murah jer kat Labuan tue, setakat kereta tempatan nie orang tak pandangpun..budak sekolahpun guna Honda City, Vious, Mutsibushi dan kereta-kereta import yang lain. Bukan apa, sebab murah nak wat macam mana..beza dengan kereta luar dari Labuan sampai 50K beza!! Baik beli kereta importkan?? Tapi budak-budak nie guna kereta bapak dorglaa..huhu..

Labuan adalah International Offshore Center, yang mana perairannya bertaraf antarabangsa, adanya LOFSA, Asian Supply Base dan boleh kata mejoriti orang Labuan nie sedikit sebanyak mesti ada kaitan dengan bidang Industri Oil and Gas. Macam biasalah jika kerja berkaitan minyak nie, lagi-lagi kerja turun laut ‘offshore’ memang gaji beriban-riban..kalah orang gaji Master, phD..tue bagi yang duduk dalam bidang industri berkenaan..


Sebenarnya bukan semuapun yang boleh duduk di industri tersebut, ramai jer yang jauh lari dari bidang berkenaan seperti pengurusan, ekonomi dan sebagainya. Tapi bidang yang paling sedikit sekali adalah Pengajian Islam!! Kurang pendedahan agama kat Labuan sampai takde satupun sekolah menengah agama yang dibangunkan, yang ada sekolah rendah agama saja..mungkin dari satu sudut logik juga sebab penduduknya yang tak ramai dan kesedaran ibu bapa kurang jika anak-anak mereka menceburi bidang agama..masa depan tak cerah katanya…biasala kat telinga aku dengar komen-komen gtue..

Aku sendiripun yang dapat melanjutkan pengajian di bidang agama niepun disebabkan oleh aku korbankan diri dengan menarik diri dari memasuki matrikulasi dan berhijrah ke sebuah IPTS yang sudi menerima aku untuk melanjutkan pengajian diperingkat diploma sungguhpun tidak ada penguasaan agama yang baik diperingkat menengah. Ramai yang berkata tindakan aku adalah sia-sia sebab bukan senang nak masuk matrik tapi aku bleh sia-siakan begitu saja.

Bagi aku, semua nie adalah hasutan syaitan agar jangan ada Da’ie atau penyambung lidah Nabi SAW di Labuan dalam erti kata lain membiarkan Labuan hanyut dalam kesenangan dunia. Aku mula tersedar bilamana datukku membangkitkan isu kenapalah takde da’ie yang betul-betul anak jati Labuan di Labuan, yang ada orang luar..malu dan ini bukan satu yang positif..lantas aku mengambil cabaran ini dan berazam ingin mengubah sedikit sebanyak bi’ah di Labuan satu hari nanti.


Aku tidak boleh mengikut rentak sahabat-sahabat yang mana negeri mereka telah penuh dengan da’ie..tapi aku kene ada mekanisme aku sendiri kerana hanya aku yang faham dengan masyarakat di kawasan aku..walaupun terpaksa berseorangan insyaAllah iltizam untuk menyuburkan dakwah dibumi Labuan akan terusku perjuangankan..aku orang Labuan, dan aku bertanggungjawab atas negeriku.. kepada sahabat-sahabat yang berasal dari negeri yang lain seperti Kelantan, Kedah, Terengganu dan sebagainya beruntunglah dan teguhlah bersama Islam walaupun modus operandi kita berbeza..

p/s: Labuan pasti menjadi sebuah negeri Islam seperti Kelantan..kawin orang Kelantanlah….huhu

No comments:

Post a Comment