Wednesday 28 December 2011

Budaya Ilmu Pelajar Pengajian Islam

Jenuh menjawab, penatpun ada..geram adala jugak…

Individu Pertama: Ehh budak Fakulti Pengajian Islam belajar apa erk?? Kenapa korang nampak macam relek jer, kami nie macam nak tercabut Nebula Ablongata yang bersambung ngan otak nie, tapi kami nampak korang macam tak study apa-apa jer..ker pensyarah dah bagi tau apa yang keluar exam, takpun pensyarah bagi skema terus dan korang terus hafal..(ketawa..kah3)


Individu Kedua lagi dasyat: alahh korang masuk Universiti nie memang tak studypun..senang cerita korang tak payah studypun takper, untung-untung dapat title mahasiswa, aku bukan nak cakaplah, korang nie politik jer lebihnya..demo sana..demo cnie...aku meluatpun ada tengok perangai korang nie..malula ngan korang nie, dahla study malas, buat malu nama universiti plak tue..korang nie jadi picisan-picisan jer, yang dok atas sume orang bidang lain, klupun korang dok atas jadi dungu jer.. cakap lebat……..(senyum sinis)

Inilah dia pandangan segelintir sahabat2 (sahabat ker cakap gtue?) aku dari fakulti lain yang memberi komen drastik dan radikal kepada Fakulti Pengajian Islam..aku antara senyum tak senyum dengan apa yang dorang katakan..walaupun buruk, huduh lagi menyakitkan ayat-ayat mereka tapi aku taklah melatah sebab aku fikir ada jugak kebenaran dari apa dorang katakan,..bukanlah aku bermaksud memihak mereka..yelaa mentang-mentang kawan aku, tapi kene ingat bila dorang begitue mereka telah merendah-rendahkan guru-guruku..haa yang tue aku geram..!@^%*^&^(
Menjawab individu pertama secara spontan..aku mulakan dengan senyuman bila dia ketawa berdekah-dekah, aku biarkan dia ketawa dengan sepuas hati..aku tak rasa lucu langsung, korang amacam??..akupun jawab: ko tahu tak, pelajar-pelajar cemerlang yang dapat deretan MUMTAZ dan yang dapat ANUGERAH-ANUGERAH semasa kat sekolah mahupun Kolej, budak-budak yang belajar di Syiria, Yaman, Sudan dan sebagainya masuk ke UKM serta para HUFFAZ dari banyak tempat di Malaysia ada dalam Fakulti Pengajian Islam sekarang..agaknya dorang nie masuk ke Fakulti Pengajian Islam selepas melalui detik-detik cemerlang di tempat masing-masing dulu dok bace surat khabar jerla kot erk..bangun tido pegi kelas, makan tido balik..yelahh dorangkan pelajar cemerlang..(reverse psychology). Aku cerita 2% jerla, tuepun skop jabatan aku Jabatan Dakwah dan Kepimpinan, kitorang ada 3 modul, aku cerita modul aku jerla modul Pengurusan..ko tau tak, dalam modul aku nie adanya subjek Kewangan Islam yang diajar oleh seorang yang lahir dari Pengajian Islam tapi ada MA dari Fakulti Ekonomi dan Perniagaan..ko rasala kan, agak-agak lecture EKONOMI tue bagi jawapan bocor tak erk untuk Ustaz aku, atau tesis dia lecture EKONOMI tue buatkan..(reverse psychology lagi). lagi 98% kalau aku jawab akupun jadi orang bodoh mcm ko..(akupun ketawa balik..kah3….)

tersentap sudah individu pertama..;)

menjawab individu kedua nie, orangnya agak seperti serius sikit, aku mengubah ekspresi mukaku..menarik nafas dan selawat dua,tiga kali..nie jawapanku: wahh dasyat ayat ko..;) aku tak menghalang ko untuk berfikir begitu sebab nie mungkin cara ko berfikir..tapi beberapa perkara ko kene abik perhatian sebelum ko cakap..dorang demo sebab dorang tahu apa dorang buat, ada bende dorg nak dan ada tuntutan yang dorg nak pemerintah abik perhatian..ko ingat dorang nak sangat ker berpanas sana sini dengan tak dibayar gajinya angkat kain berarak-arak nie..aku rasa banyak sejarah-sejarah ko kene bukak balik bagaimana mahasiswa mampu mengulingkan kerajaan memerintah..tak yahla cerita tue, ko bukan tahupun…;) universiti-universiti terkemuka Harvard, Oxford dan sebagainya, ko ingat dorang xpernah berdemo ker?? Yuran naik jer angkat kain rentang beratur selalu.. Yelah mungkin sebenarnya ko nak kata soal “mentaliti” sebenarnyakan..cara kita berfikir tak sama dengan Barat..sebenarnya aku nak cakap, macam tue jugak cara aku berfikir tentang ko, cara ko berfikir mcm student2 kebanyakkan, tapi tak bagi yang berdemo-dema yang ko kata tue..atlise dorang ada jugak bende nak diperjuangkan untuk masa depan mahasiswa..esk kalau tuntutan berjaya, kotla PTPTN pun dah berjaya dimansuhkan, ko jangan dok happy plak tau..;) (reverse psychology lagi)



Selepas aku bersembang berbual-bual dengan sahabat aku tue, aku melakukan Post Mortem ku sendiri, kenapakah mereka boleh berkata begitu? Rupanya aku tersedar satu perkara yang asas sangat sebenarnya tapi terlalu besar bagi mereka..iaitu soal akhlak terutama berbicara..tidak menggunakan perkataan yang lemah lembut seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW..perkataan SIA*, B*D*H, L**ANAT, sering disebut..padahal hari-hari mendengar Quran Hadith...banyak lagi perkara asas lain, SOLAT, AURAT, PERGAULAN..hurmmmm……………

p/s: aku rasa aku dah macam Sherlock Holmes dah…..;)

No comments:

Post a Comment